Оксана Зойменіхт
Я б це не назвала спаданням інтересу. Звичайно, людська психіка така, що коли стимул не зменшується, то ми адаптуємося і ми вже його не сприймаємо так, як на самому початку. Я недавно слухала якесь інтерв’ю, де казали, що в перший ракетний обстріл кіт просто криком кричав, і йшли в сховище, і потім вже кіт тільки чув цей звук обстрілу – вже першим біг у сховище, а два роки пізніше, – кіт не реагує зовсім. Тобто, всі звикають. Aле я думаю, що просто треба усвідомлювати, що є emergency reaction (швидка допомога) і всі були готові помагати, всі були солідарні. Але не всі усвідомлювали, що це може бути довгостроково. І з самого початку треба було думати більш довгостроково. Тому що, ну як, це ж в Європі, хоча Грузія (2008 рiк) – це ж теж була Європа, але так не реагували. І Крим – теж так не реагували. Але все рівно у більшості пересічних європейців і людей в науковій сфері було відчуття, що от ми зараз тут допоможемо, але в принципі це все дуже швидко якось налагодиться, це не може продовжуватися довго. Я дуже добре пам’ятаю буквально у першу пару тижнів, коли почалася повномасштабна війна, я мала приватну розмову з колегою зi сфери міжнародної наукової співпраці, який добре орієнтується в цих речах. Працював теж в країнах за кордоном. І він каже: «Ну це – два тижні, i це все закінчиться». Я кажу: «А Сирія? Bже 10 років. I чому це не може бути, як в Сирії?» Він на мене подивився спантеличено, йому така думка навіть в голову не приходила, і він просто відповів: «Ні, ну це неможливо!» Я кажу: «А чому?» Ну, тобто, я якось абсолютно була переконана, що війна можлива. Звичайно, цього дуже не хотілося, але те, що вона насувається, в мене було чітке усвідомлення, що це тільки питання часу. І друге, що це, можливо, надовго. І, звичайно, тоді постали питання: «Як надовго? Які акції робити? Як фінансувати?» Це зовсім інакше треба думати. Але, знову ж таки, країни мають свої бюджети національні, мають свої програми. І в них є якийсь бюджет на реагування на надзвичайні ситуації, на «швидку допомогу». Але якщо це вже не «швидка допомога», то це вже зовсім інакше має бути. Воно має там бути заплановано в бюджеті. І ми всі знаємо, що, зокрема, дякуючи пропаганді агресора, іде стрімка радикалізація суспільства, піднімаються праві, підтримка країн в таких ситуаціях спадає, тому що дехто починає казати: «От давайте ми спочатку свої проблеми вирішимо, а там побачимо, чи в нас є чим комусь там допомагати». І, на жаль, це – довгостроково. Потім, мені здається, є ще такий дуже важливий елемент – це те, що по телевізору показують контури країни, і вона така візуально, як і екран телевізора. Чи це Естонія, чи це Україна, вони виглядають (сприймаються за розміром) однаково. І коли ти пробуєш пояснити, що зараз обстрілюється територія від Варшави до Парижу, географічно, це практично, ну, може, 5 % європейців усвідомлюють. Більшість – не уявляє масштабів. Україна – велика країна. Це її великий плюс і, також, свого роду виклик. З одного боку, її не так просто проковтнуть, і вона захищається, і все-таки якийсь внутрішній ресурс є. Але, з іншого боку, та допомога, яка їй потрібна, вона не співвимірна з тим, що було б потрібно, приміром, чи для Естонії, чи для Грузії. Це зовсім інший масштаб. І це, знову ж таки, теж не всі усвідомлюють. Мало хто знає, що все-таки та інфраструктура, яка була на території України (десь були такі цифри, що близько 70 % інновацій Радянського Союзу робилися в Україні), це все-таки масштаб, і це теж виклик, тому що десь там щось знайти трошки і показати, що ми допомагаємо, це можна, але так, щоб це реально мало якийсь вплив – це нелегко… Те, що Європейська Унія в цьому плані з самого початку дуже позитивно скоординувала зусилля, це все-таки дуже важливо. І, серед іншого, те, що санкції на наукову співпрацю з російськими організаціями були прийняті з самого верху і дуже швидко. Це теж дуже було серйозно, і, очевидно, що це було не так просто. Але все-таки, мені здається, те, що Україна має кандидатський статус для вступу в Євроунiю, міняє дуже багато підходів, фінансових і нефінансових важелів підтримки. І українська наука в цьому є теж частиною того, що може і повинне сприйматися не тільки як невелика частина гуманітарної сфери. I, в принципі, порівняно зi зруйнованими містами, все-таки там не такий великий бюджет треба. Але, власне, має бути розуміння, що майбутня економіка України повинна розглядатися як інноваційно-базована, і якщо країна буде розвивати науку, вона зможе дати істотний поштовх і для того, щоб у людей була робота, і щоб економіка піднімалася, і щоб країна не просто відбудовувала те, що мали, а вже будувала виробництва на основі зелених технологій, стійких технологій. І Україна зараз, можливо, в якихось сферах набагато попереду, тому що є це усвідомлення, що, наприклад, енергоресурси мають бути розподілені нецентралізовано, і так далі. Але, на жаль, мені так здається, що тут є проблема, що в Україні репутація науки дуже низька, і це настільки відсутнє в загальному сприйнятті нашого вищого керівництва, що по-перше, є чим гордиться, а по-друге, це те, що якщо сюди вкласти 5 копійок, то воно окупиться непропорційно багато. Це з українського боку не комунікується тим самим європейським організаціям чи міжнародним партнерам. А наукові організації, і в тому числі діаспора українська, чи такі організації, як наші, які цю думку звідси приносять, вони чують від німецьких чи інших організацій: «Ми ж не колонізатори, ми не маємо права казати Україні, що і як робити. Це вони самі повинні сказати, що наука для них – пріоритет. А ми вже тоді будемо думати, як допомагати». І от донести, щоб Україна комунікувала, що нам дуже важливо зберегти, як стовбурові клітини, наукові школи, з яких можна потім буде відбудувати і науку, і країну, власне. I щоб використати потенціал тих науковців, які вимушені були виїхати, але хтось із них зміг знайти роботу, розбудував якусь співпрацю. Багато хто продовжує співпрацювати і викладати, і готувати аспірантів і так далі. І тут дуже важлива політика щодо цих людей. З особистих причин не всі зможуть повернутися, але багато хто щиро готові допомагати. Вони говорять: «Так а що, була вимога, щоб я викладав на місці, а я не можу, в мене тут мама після інсульту, дитина маленька», – чи ще щось, у кожного свої причини, – «мене просто звільнили». Ну і, звичайно, стимул для співпраці, він якось тоді нівелюється таким ставленням. Але, з іншого боку, це теж абсолютно зрозуміло. Яка ситуація в Україні: є внутрішньо переміщені, ті самі науковці i науковиці, кому теж треба робота, і це нелегко – знайти рішення, яке б працювало і для тих, хто залишився, і для тих, хто виїхав, але хоче допомагати, співпрацювати так, як вона/він може... Хтось дуже зацікавлений повертатися, як тільки буде можливість. Хтось вже для себе вирішив, що вона/він не буде повертатися, але готовi співпрацювати. І треба для кожної категорії знайти ті формати, які для них будуть прийнятні. Як на мене, це зараз реальний виклик.